Maatschappij

AG investeert in de bouw van nieuwe scholen in Vlaanderen

Via een publiek-private samenwerking worden 27 nieuwe scholen gebouwd in Vlaanderen, die plaats zullen bieden aan 20.000 leerlingen. Door in te stappen in dit project, bevestigen onze Belgische entiteit AG en dochter AG Real Estate hun ambitie om actief bij te dragen aan een betere samenleving, via investeringen in onderwijs en in de toekomst van kinderen.

Het consortium ‘Schoolkracht’, met daarin een sleutelrol voor AG Real Estate, is door de Vlaamse overheid aangeduid als partner voor de eerste 27 ‘Scholen van Vlaanderen’. Deze nieuwe scholen, goed voor een investering van zo’n €400 miljoen.

Duurzaam investeren in de toekomst

Als grootste private investeerder in België hecht AG erg veel belang aan de plaats die het inneemt in de samenleving. Daarom investeert de onderneming in een brede waaier aan maatschappelijk belangrijke projecten in bv. infrastructuur, gezondheidszorg, en dus ook onderwijs.

AG en AG Real Estate waren van 2006 tot 2023 zeer nauw betrokken bij ‘Scholen van Morgen’, een grootschalig investeringsproject van de Vlaamse Overheid waarbij er maar liefst 182 projecten, goed voor 250 schoolgebouwen met een totale oppervlakte van 710.000 m², werden gebouwd. Al deze projecten samen bieden vandaag onderdak aan maar liefst 133.000 leerlingen.

AG Real Estate hield als afgevaardigd bouwheer toezicht op de operationele uitvoering van het ‘Scholen van Morgen’-programma. De afgevaardigd bouwheer organiseert het volledige ontwerp- en bouwproces en onderhoudt gedurende 30 jaar elke individuele school.

Scholen van Vlaanderen

‘Scholen van Morgen’ kent nu een opvolger met ‘Scholen van Vlaanderen’, in totaal goed voor een investering van maar liefst €1 miljard en 465.000 m² extra schooloppervlakte voor samen 85.000 leerlingen. In een eerste fase worden door het consortium ‘Schoolkracht’ 27 scholen ontworpen, gebouwd en 30 jaar lang onderhouden. Deze gloednieuwe scholen uit fase 1 zullen samen plaats bieden aan 20.000 leerlingen.

Om de nieuwe scholen te bouwen wordt de DBFM-formule (Design, Build, Finance, Maintain – Ontwerpen, Bouwen, Financieren, Onderhouden) toegepast die ook al erg succesvol gebleken is bij ‘Scholen van Morgen’. Bij dit soort publiek-private-samenwerkingen geeft de school een eigen invulling aan de plannen, maar een private partner reikt vervolgens de financiering aan, werkt de verlangens van de school uit tot aanbestedingsklare projecten en zet alles vervolgens in de markt.

Dit soort investeringen in onderwijs staat centraal in de wens van Ageas om bij te dragen aan een betere samenleving.